Współpraca z Instytutem Historii Sztuki UJ – projekt “Objazd naukowy. Krzyżacy – Studia nad sztuką średniowieczną na terenie Państwa Zakonu Krzyżackiego”
W dniach 7-10 kwietnia w ramach współpracy instytutów i kół naukowych, mieliśmy okazję gościć grupę studentów z Koła Naukowego Studentów Historii Sztuki z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w ramach realizacji projektu “Objazd naukowy. Krzyżacy – Studia nad sztuką średniowieczną na terenie Państwa Zakonu Krzyżackiego” pod opieką dr. Marcina Szymy oraz dr. Sławomira Skrzyniarza. Zajęcia przy zabytkach w gotyckich kościołach Torunia oraz w Muzeum Diecezjalne w Toruniu przeprowadził prof. Juliusz Raczkowski, przy wsparciu prof. Moniki Jakubek-Raczkowskiej i mgr. Wiktora Binnebesela. Grupy studentów z Torunia i Krakowa miały też okazję wysłuchać wspólnie wykładu prof. dr. hab. Jakuba Adamskiego z Instytutu Historii Sztuki UW, który odbył się w ramach projektu realizowanego przez Koło Naukowe Historyków Sztuki Średniowiecza UMK. Prof. J. Raczkowski towarzyszył grupie krakowskiej na zajęciach terenowych w Chełmży, Chełmnie, Pelplinie, Kwidzynie i Malborku.
Wykład gościnny dr Katarzyny Cytlak w UAM
27 III 2025 dr Katarzyna Cytlak w ramach Szkoły Nestorów Nauki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wygłosi ławykład pt. Kondensacja śladów przeszłości i przyszłości na postperyferiach: Artystyczne zaangażowanie w konteksty postkolonialne i postautorytarne. Wykład analizował archiwalny i historiograficzny zwrot w sztuce współczesnej, który powstał w odpowiedzi na postautorytarne, postkomunistyczne i pokryzysowe konteksty. Odnosi się do koncepcji Vergangene Zukunft (przeszłej przyszłości) niemieckiego filozofa Reinharta Kosellecka, jego idei wielości czasów historycznych; pojęcia czasu splątania kameruńskiego filozofa Achille Mbembe; oraz koncepcji heterogeniczności wielotemporalnej argentyńsko-meksykańskiego socjologa Néstora Garcíi Cancliniego. Poprzez analizę najnowszych hybrydycznych dzieł sztuki autorstwa Clemente Padína (Urugwaj), Marka Sobczyka (Polska), Tamása Kaszása (Węgry), Kiluanji Kia Hendy (Angola) i Michaela Rakowitza (Irak/Stany Zjednoczone), wykład koncentruje się na tym, w jaki sposób artyści ci konstruują metahistoryczne narracje o dominacji i oporze na podstawie obrazów zaczerpniętych z kultury wysokiej i popularnej. Prace te są odpowiedzią na postautorytarną traumę, kryzys społeczno-polityczny i ogólny stan ideologicznego zamieszania charakterystyczny dla regionów świata położonych pomiędzy głównymi ośrodkami władzy. Zamiast odwoływać się do faktów historycznych, artyści odnoszą się do kultury popularnej, osobistych doświadczeń, wspomnień, oczekiwań i (niespełnionych) nadziei lub (niezrealizowanych) projektów z przeszłości.

Prof. Jan Wiktor Sienkiewicz w Radzie Muzealnej Muzeum w Siedlcach
W styczniu 2025 prof. J. W. Sienkiewicz odebrał powołanie na czteroletnią kadencję do Rady Muzealnej przy Muzeum Diecezjalnym w Siedlcach, utworzonej przez Biskupa Siedleckiego Kazimierza Gurdę. O muzeum

ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń